EFOP-1.4.4
CÍM: BARI SHEJ – NAGYLÁNY- FÁTĂ MÁRÉ – SORSVÁLASZTÓ
A Somogy Megyei Minoritas Egyesület SORSVÁLASZTÓ címet viselő projektje (EFOP–1.4.4-17-2017–00018) 2017. év decemberében Vásárosdombón a helyi iskola, a helyi civil szervezet, valamint a roma kisebbségi önkormányzat bevonásával kezdetét vette, mely a Széchenyi2020 program keretében valósul meg. Célcsoportunk a Vásárosdombói Általános Iskolába járó 5-8. osztályos rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő roma lányok (20 fő), akiknek kiválasztása megtörtént. A pályázat fő célja a romalányok iskolai lemorzsolódásának visszaszorítása, az érettségihez és a szakmához való eljutás megkönnyítése. Projektidőszakunk alatt két éven át tartó folyamatos mentorálás zajlik, melyen a roma lányok csoportfoglalkozásokon, családi napokon, valamint kiránduláson vehetnek részt. Egyesületünk e projektet 29,98 millió forint európai uniós támogatás segítségével valósítja meg.
A támogatás mértéke: 100%.
A projekt befejezése: 2019. 11. 30.
Kiválasztás, motiválás
A projektbe a vásárosdombói általános iskolába járó 5-8. osztályba járó roma lányok közül a helyi kisebbségi civil szervezet és roma nemzetiségi önkormányzat segítségével választottunk ki 20 főt, úgy hogy legalább fele (10 fő) rgyk-ban részesül. A bevont 20 fő motiválásában elsőrendűek a mentorok személyes ráhatásai. A mentorok kiválasztásánál fontosnak tartottuk, hogy ne autoriter, alá-fölé rendeltségi viszony alakuljon ki, hanem sokkal inkább egyfajta "sorstársi" segítő kapcsolat épüljön fel, amely a saját megítélésük szerint hatékonyan képes az alakulóban lévő személyiség irányítására, mint bármilyen formális vagy egyenesen hatalmi jellemzőkkel bíró kapcsolati rendszer.
A mentorok olyan roma származású helybeli nők, akik a települési közösségben elismertséggel rendelkeznek, végzettéségük legalább középfokú és saját személyes motivációjuk alapján képesek a segítő kapcsolatok kialakítására.
A mentorálásról
A kialakított rendszerünkben egy mentorhoz 5 mentorált kedvezményezett tartozik. A mentor és a mentorált által felhasznált közös időkeret: egy mentornak minimum 3-5 órát kell foglalkozni a mentoráltjaival egy-egy héten (heti kétszeri mentori találkozók). Ez az alsó korlát azért kiemelt jelentőségű, mert az a tapasztalat, hogy egy bizonyos időmennyiségnél kevesebb esetén a mentor-mentorált kapcsolat elégtelen minőségű, sőt akár destruktív hatáású is lehet.
A csoportos tevékenységek mellett elvárt az is, hogy a mentor és a mentorált négyszemközt is töltsön időt, aminek célja a kapcsolat személyes jellegének erősítése.
Mentori feladatok többek közt:
- Találkozó a mentorált szüleivel, a mentorálás teljes időtartama alatt
- Részvétel az időszakos mentortréningeken
- Kapcsolattartás a mentoráltak tanáraival, szaktanáraival is, speciálisan olyan esetekben, ha a mentorált valamilyen tárgyból gyengén teljesít
Általánosságban elmondható, hogy a mentor elsődleges célja a kapcsolatokban rábízott fiatal viselkedésének befolyásolása, személyiségének fejlesztése, pozitív viselkedési formák átadása. A legtöbb fejlődő jellegű kapcsolatban a mentorok elsősorban a nevelés jellegű tevékenységre törekednek, míg az előíró jellegű kapcsolatokban főként a fiatal irányítása a hangsúlyosabb.
Tevékenységeink
- Családi életre való nevelés
- Áldozattá és / vagy bűnelkövetővé válás
- Drogprevenció
- Egészséges életmódra való nevelés
- Önismereti foglalkozások
- Pozitív példákkal való motiválás
- Szabadidő tevékenységek
- Családi nap szervezése
Elvárt eredményünk
Középtávon azt várjuk el a projekttől , hogy a mentoráltak mindegyike, de legalább 95%-a befejezi az általános iskolát és ideális esetben a továbbtanulást választó fiatalok esetében azok mindegyike, de legalább 85%-a befejezi a középiskolát.
Együttműködések
A helyi iskolával felvettük a kapcsolatot, készségesen adatokat szolgálattak. A projekt során fenntartjuk az együttműködést a helyi kisebbségi szervezetekkel (egyesület, önkormányzat). E szervezetek részvételével biztosítjuk a projekt lebonyolításához szükséges helyszíneket, helységeket is.
A projekt egyéb együttműködési kötelmeit természetesen, magunkra nézve kötelezőnek vesszük, ezek aktualizálása a támogatási szerződés megkötése utáni időpontban esedékes.
A kutatási eredmények rendre arra a megállapításra jutnak, hogy a lemorzsolódás egy hosszabb folyamat eredménye, amely során már az általános iskolai évek alatt láthatóvá válnak a kockázatok. A hazai kutatások főként a tanuló tanulmányi útjának eredményességét, szocioökonómiai hátterét és etnikai hovatartozását nevezték meg vizsgálódásuk főbb szempontjainak.